Studien zum Vergleich zwischen Kognitiver Therapie versus Psychoanalyse gibt es bereits zahlreiche, allesamt mit ein und demselben Ergebnis:
Cognitive Therapy, Analytic Psychotherapy an Anxiety Management Training for Generalized Disorder. RC Durham, T Murphy, T Allan, K Richard, LR Treliving and GW Fenton. The British Journal of Psychiatry 165: 315-323 (1994)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7994500
BACKGROUND: We test the hypotheses that (a) cognitive therapy is of comparable efficacy to psychodynamic psychotherapy, (b) 8-10 sessions of therapy is as effective as 16-20 sessions, and (c) brief therapist training is as effective as intensive training.
METHOD: Of 178 out-patients referred to a clinical trial of psychological treatment for generalised anxiety, 110 patients met DSM-III-R criteria for generalised anxiety disorder and were randomly assigned to three different forms of psychotherapy. The main comparison was between cognitive therapy and analytic psychotherapy, delivered by experienced therapists at weekly or fortnightly intervals over six months. A third treatment, anxiety management training, was delivered at fortnightly intervals by registrars in psychiatry after a brief period of training. Eighty patients completed treatment and were assessed before treatment, after treatment, and at six-month follow-up.
RESULTS: Cognitive therapy was significantly more effective than analytic psychotherapy, with about 50% of patients considerably better at follow-up. Analytic psychotherapy gave significant improvement but to a lesser degree than cognitive therapy. There was no significant effect for level of contact. Patients receiving anxiety management training showed similar improvements to cognitive therapy after treatment, with rather lower proportions showing clinically significant change.
CONCLUSIONS: Cognitive therapy is likely to be more effective than psychodynamic psychotherapy with chronically anxious patients. Significant improvements in symptoms can be achieved by trainee psychiatrists after only brief instruction in behaviourally based anxiety management. However, the superiority of cognitive therapy at follow-up suggests that the greater investment of resources required for this approach is likely to pay off in terms of more sustained improvement. There is no evidence that 16-20 sessions of treatment is more effective, on average, than 8-10 sessions.
(...)
Kontrollierte Studien konnten die Wirksamkeit von psychoanalytischen Verfahren nicht konsistent nachweisen. Der Großteil der Befunde spricht dafür, dass die psychoanalytische Therapie den Menschen, die an den umfassenden Symptomen einer generalisierten Angststörung leiden, bestenfalls mäßig hilft (Goisman et al. 1999). Auch die psychoanalytische Kurzzeittherapie hat sich als weniger erfolgreich erwiesen als kognitiv-verhaltenstherapeutische Behandlung (Durham et al. 1994) sowohl unmittelbar nach der Behandlung als auch bei der Nachuntersuchung nach einem Jahr (Durham, Allan & Hackett 1997).
Generalisierte Angststörung aus Klinische Psychologie. Roland J. Comer. Herausgegeben von Gudrun Sartory. Spektrum Akademischer Verlag, 2008. Seite 109 - 110
Originalstudien:
Goisman, R.M., Warshaw, M. G. & Keller, M.B. (1999). Psychosocial treatment prescriptions for generalized anxiety disorder, panic disorder, and social phobia, 1991-1996. American Journal Psychiatry. 1999 Nov; 156(11), page 1819-1821
Cognitive Therapy, Analytic Psychotherapy an Anxiety Management Training for Generalized Disorder. RC Durham, T Murphy, T Allan, K Richard, LR Treliving and GW Fenton. The British Journal of Psychiatry 165: 315-323 (1994)
On predicting improvement and relapse in generalized anxiety disorder following psychotherapy. Durham RC, Allan T, Hackett CA. British journal of clinical psychology, 1997 Feb; 36 ( Pt 1), page 101-119
Psychoanalytische Therapien sind bei depressiven Störungen aller Schweregrade weniger wirksam als die anderen erwähnten Therapien (Svartberg & Stiles 1991). In mehreren Studien war Psychoanalyse nicht wirksamer als Placebos; sie führte nur bei 30 Prozent der Probanden und nach langer Zeit zu einer Besserung (Berk & Efran 1983).
Quelle: Klinische Psychologie. Ronald J. Comer. Heidelberg 2008. Seite 258
Originalstudien:
Svartberg, M. & Stiles, T. C. (1991). Comparative effects of short-term psychodynamic psychotherapy: A meta-analysis. Journal of Consulting and Clinical Psychology, Volume 59, Nr. 5, Page 704-14. Oct 1991
Berk, S. N. & Efran, J. S. (1983). Some recent developments in the treatment of neurosis. In C. E. Walker (Ed.), The handbook of clinical psychology: Theory, research, and practice (Vol. 2). Homewood, IL: Dow Jones-Irwin.
Lerne aus der Vergangenheit, aber mache sie nicht zu deinem Leben. Wut festhalten ist wie Gift trinken und darauf warten, dass der Andere stirbt. Das Gegenstück zum äußeren Lärm ist der innere Lärm des Denkens.